Nahranite svoj imunitet prirodnim putem

Jogurt, posebno sa probioticima, štiti crijevnu floru od uništenja. Kada kupujete jogurt, pogledajte listu aktivnih kultura na etiketi. Provjerite sadrži li i vitamin D. Istraživanja su pokazala da postoji veza između niskog nivoa vitamina D u organizmu i povećanog rizika od dobijanja prehlade i gripa.

Probiotici. Na tržištu postoje razni probiotički pripravci, obično mliječni proizvodi, koji  doprinose jačanju imuniteta tako što pomažu uspostavljanju ravnoteže između tzv. dobrih i loših bakterija, te doprinose povećanju broja T-limfocita, važne skupine limfocita koji uništavaju tumorske stanice i mikrobe.

Važno je ne koristiti antibiotike bez potrebe, što je svakodnevna pojava. Oni ne djeluju na viruse pa ako ih koristimo kod virusnih upala (npr. gripa) uspijevamo samo povećati otpornost na lijek i  poremetiti crijevnu floru.

Čaj, voda i mlijeko. Ključno je unositi dovoljno tekućine, najbolje u obliku vode, ali i mlijeka i svježe cijeđenih sokova. Ne koristiti zašećerene, industrijski pripravljene sokove, smanjiti korištenje šećera na minimum, jer je on vodeći protivnik našeg imuniteta.

Nekoliko šalica zelenog ili bijelog čaja dnevno vrijedan je izvor vitamina C i zaštitnih spojeva polifenola koji su „čuvari zdravlja“.

Matična mliječ je pčelinji proizvod koja kao prirodni biostimulans svojim sadržajem vitamina, minerala, aminokiselina i ostalih tvari, izrazito jača imunitet. Ona, također, stvara  energetske zalihe organizma i podiže opću vitalnost organizma.

Kurkuma je začin tek u zadnje vrijeme popularan kod nas. Sadrži kurkumin, čiji antioksidativni učinak poboljšava funkcionisanje imunološkog sistema. Kurkuma sadrži  vitamin B6 kao i minerale poput kalijuma, mangana i željeza koji su važni za funkcionisanje različitih sistema u tijelu. Dostupna je obično u obliku gotovog začina.

Đumbir je popularni korijen, prirodni antioksidans poznat po svojim  pozitivnim svojstvima. Kao prirodni lijek za imunitet đumbir se može koristiti u vidu začina, a može se pripremiti i čaj od đumbira ili sirup za imunitet. Dostupan je po relativno niskoj cijeni.

Masti. Pored adekvatnog unosa bjelančevina, koji obično nije sporan kod našeg načina ishrane, važan je unos nezasićenih masnih kiselina koje podstiču aktivnost leukocita. Najviše tih potrebnih omega 3 masnih kiselina ima u ribi (losos, tuna), ali  i sve omiljenijoj paleti orašastih  plodova kao npr. orahu i lješnjaku te u lanenom ulju. Redovna upotreba maslinovog ulja je osnova popularne mediteranske ishrane.

Zova ili bazga je bogata antioksidansima i pomaže u borbi protiv upala. Ispitivanja pokazuju da sok od zove pomaže u zaustavljanju širenja virusa gripe.

Citrusno voće je bitno za očuvanje imunosistema. Limun, grejpfrut, mandarine i narandže sadrže obilje vitamina C i flavonoida koji se smatraju prirodnim čuvarima imunog sistema. Osim citrusa, prirodni čuvari imuniteta su: jabuka, banana, borovnica, jagoda, kupina, marelica, mango i drenjina.

Šampinjoni  i druge gljive. Šampinjoni sadrže mineral selen i antioksidanse. Nizak nivo selena u organizmu se povezuje s povećanim rizikom razboljevanja od gripe, a antioksidansi usporavaju starenje organizma. Šampinjoni sadrže B vitamine riboflavin i niacin, koji su bitni za imunosistem čovjeka. Također, gljive su generalno dobre u borbi protiv virusa, bakterija i tumora.

Bijeli luk ili češnjak je bogat antioksidansima koji pomažu u zaštiti imunosistema, naročito od štetnog dejstva bakterije H. Pylori. Savjet za kuhanje: bijeli luk ogulite, narežite i ostavite 15 do 20 minuta da odstoji prije kuhanja kako bi aktivirali enzime koji jačaju imunosistem.

Špinat je veoma hranjiv. Sadrži folat koji pomaže organizmu u pravljenju novih stanica i u popravku DNK. Također, špinat sadrži vlakna, antioksidanse i vitamin C. Jedite špinat sirov ili blago skuhan kako bi najviše iskoristili njegova svojstva.

Kupus je namirnica niske energetske vrijednosti, oko 30 kcal na 100 grama. Bogat je vitaminom C, kalcijem, kalijem, vitaminima A, B1, B2, B6, niacinom, folnom kiselinom, antioksidansima, a udio masnoća vrlo je nizak. Od jeseni do kraja zime, kada je naš organizam podložniji prehladama i bolestima, razdoblje je kada se kupus najčešće priprema. Naime, on svojim prirodnim sastojcima pomaže kod obrane od raznih bolesti jačajući naš imunosistem, a prvenstveno poboljšava rad probavnog sistema. U kupusu možemo pronaći i brojne fitonutrijente. Kuhanjem kupus gubi pojedine nutrijente, poput vitamina i minerala, stoga ga je bolje unositi u sirovom obliku ili bar ukiseljenog.

Poznato je da tzv. žuto povrće sadrži  karotenoide, tvari koje podstiču stvaranje leukocita (bijelih krvnih zrnaca) i, općenito, imunitet. Žuto-narandžasto voće i tamnozeleno povrće (bundeva, tikvice, špinat, mahunarke, paradaiz, mrkva, luk, krompir, slatki krompir, brokula) također sadrže najvažnije antioksidanse.

Bademi i drugi orašasti plodovi te razne sjemenke. Šaka badema pomaže da povratite vaš imunosistem od posljedica stresa. Preporučena dnevna količina badema od 1/4 šoljice je dovoljna da pokrije skoro 50% dnevne potrebe organizma za vitaminom E koji podiže imunosistem. Također, bademi sadrže B vitamine koji vam pomažu u oporavku od stresa.

Rješenje je izbalansirana prehrana

Povećajte u prehrani količine voća i povrća te budite maštoviti u planiranju obroka. Smanjite upotrebu šećera, jer on smanjuje broj i funkciju bijelih krvnih elemenata koji se bore sa infekcijama i povećavaju efikasnost imunog sistema. Pripremite zdrave obroke (svježe voće, žuto povrće, voćni jogurt, grah) i ograničite količinu masnih kiselina iz pržene hrane i margarina. Umjesto njih  koristite maslinovo ulje. Ne koristite proizvode od bijelog brašna, ponuda onih zdravih od cjelovitih žitarica je velika, a kupujte samo integralnu rižu. Naviknite se na korištenje orašastih plodova kontinuirano u malim količinama.

Povećanje imuniteta promjenom životnih navika

Imunosistem čovjeka je mnogo više od stvaranja antitijela koja su u stanju boriti se sa patogenima. Imunosistem je zapravo cijelo naše tijelo, uključujući i stanje uma. Najvažniji osjećaj za dobar imunitet je osjećaj zadovoljstva i sreće. Gnjev i očaj te druga osjećanja koja obaraju duh štete stanju našeg organizma. Rekreacija je poželjna od najranije dobi, a u velikoj mjeri može doprinijeti i jačanju imuniteta. Umjerena tjelesna aktivnost potiče proizvodnju bijelih stanica, a boravak na svježem zraku jača imunitet jedinke. S obzirom da smo u ovom trenutku ograničeni u kretanju po prirodi jer ostajemo kući, potrebno je provoditi što više vremena na balkonu, terasi ili pored otvorenog prozora, naravno, kad je lijepo vrijeme.  Zato je neophodno raditi na cjelokupnom stanju organizma, kako fizičkom tako i psihičkom, kako bi se na pravi način ojačao imunitet i sačuvalo dobro zdravlje. Loše životne navike mogu imati brojne negativne posljedice na imunitet. Pritom ne mislimo samo na konzumiranje cigareta, alkohola i prekomjerno unošenje nezdrave hrane nego i na manjak dobrog sna, smijeha, prisustvo stresa i neadekvatna osobna higijena.

ODGOVORITE NA PITANJE KAKO BISTE SAMI ODREDILI KOLIKO JAČATE SVOJ IMUNITET (15 namirnica za jačanje imuniteta):

Jeste li i koliko puta ste konzumirali u zadnjih 7 dana neku od ovih namirnica ili njoj vrlo sličnu?

  1. Crvena paprika
  2. Sjeme lana
  3. Špinat
  4. Đumbir
  5. Bijeli luk
  6. Bijeli kupus
  7. Jogurt
  8. Gljive
  9. Cikla
  10. Brokula
  11. Zobene ili ovsene mekinje
  12. Limun
  13. Sjeme suncokreta ili neko slično
  14. Med
  15. Drenjine (marmelada).

Obično mislimo da je povremena upotreba ovakvih namirnica dovoljna, ali je potrebno da ih uvedemo u redovno korištenje. Ovo je slučajan izbor iz manje mostarske prodavnice proizvoda koji se vežu uz poboljšanje imuniteta. Dobar rezultat je ako najmanje jednom u toku sedmice koristite bar sedam od ovih proizvoda.

 

Doc.dr. Braco Hajdarević

Posted in Nekategorizirano.